Geschiedenis College-Sutherland

Osteopathie is 150 jaar gelden in Amerika ontstaan en in 1957 op het Europese continent terecht gekomen. In 1963 ontstond het Instituut William Gardner Sutherland (IWGS) in Parijs die zich verspreidde naar Lissabon, Namen, Antwerpen om vandaar uit zich in 1986 ook in Nederland te vestigen.
In 1995 is de dagelijkse leiding van College voor Osteopathie Sutherland Amsterdam, zoals het inmiddels heet (kortweg College Sutherland of CS), in handen gekomen van Robert Muts D.O. De opleiding is onder het gezag van een stichting (Saiga) gekomen en in de loop der jaren is een hecht Nederlandstalig docententeam ontstaan. Het team houdt zich bezig met het curriculum van de opleiding en hecht veel waarde aan het concept van de osteopathie en haar toepassing op het totale menselijk functioneren.
Daarnaast werkt het team dagelijks aan de wetenschappelijk ontwikkeling in het beroep.
Ook pedagogiek en didactiek staan hoog in het vaandel omdat CS de persoonlijke ontwikkeling van de student tot osteopaat hoog in het vaandel heeft “Je leert aan CS de osteopathie, maar meer nog leer je osteopaat te worden”.

Why? 
Omdat we geloven in de zelf-genezende kracht van de mens. Omdat we de mens als geheel zien. Omdat alles wat stroomt gezond is.
Omdat we weten dat iedereen dit ambacht kan leren en we de niet-invasieve behandelingen gunnen aan mensen met klachten.

How?
Via een beproefd en doorleefd curriculum is iedereen in staat te leren hoe de wonderlijke samenhang van het lichaam werkt. Stap voor stap leer je steeds dieper de kleinste details in het lichaam te voelen en ervaring is een rijke leermeester. In onze osteopathie-kliniek leer je alle facetten van het ambacht toepassen.

What?
Anatomie: hoe prachtig is ons wonderbaarlijk lichaam opgebouwd.
Embryologie: hoe is het de samenhang ontstaan en wat is de functie in vergelijk met andere levende wezens?
Fysiologie: wat is de functie van organen, spiergroepen, zenuwstelsels, voeding, enz.
Praktijk: hoe leer ik de diepste structuren te voelen, hoe werken de verschillende technieken?
Psychologie: waarom functioneert de ene mens zoveel anders dan de andere, waar ligt mijn kwaliteit?
Kliniek: hoe kan ik alle kennis en vaardigheden toepassen op patiënten met aandoeningen?


Speerpunten van CS-Nederland zijn:

  • Onderwijs in het totale concept van de osteopathie en in osteopathisch denken.
  • Continue integratie van de verschillende deelgebieden binnen het geneeskundig onderwijs.
  • Eigen kliniek waar de osteopathie in de praktijk gebracht wordt en wat de belangrijkste leeromgeving vormt om het geleerde praktisch om te zetten.
  • Begrijpelijke anatomie door de zienswijze vanuit de embryologie.
  • Verdergaande ontwikkelingen van de osteopathie in het viscerale bereik (inwendige organen)
  • Persoonlijke aandacht en begeleiding en geen ‘machtig instituut’ met studenten als nummers.